سبد خرید

کاردستی با چاقوی جیبی ویکتورینوکس ( قسمت اول)

شما اینجا هستید

چند کاره، کاربردی، ساخت سوئیس ابـزار چنـد کـاره کوچـک قرمز رنـگ با نشـان پـرچـم و سـپر، سمـبل ویکتوریـنوکس اسـت. این چـاقو به شـکل منحـصر به فـردی هـنر و مهـارت صـنعت گری سوئیسی و دانـش قابـل تقـدیـر آن را به نمایش می گذارد. مجموعـه چاقو های جیـبی به خـودی خـود شامـل بیـش از 1200 مـدل می شوند که هر کدام از آن ها خصوصیات ناب “چاقـوی Swiss Army اصیـل اولیه” را در خـود جای می دهند. امروزه، محصولات ویکتوریـنوکس همـانند 130 سـال گذشتـه، مصداق کارآیی، خلاقیت و طراحی بی نـظیر هستند و همچنان با تعـهد راسـخ و مصـمم نسـبت به کیفیت، ساخـته می شـونـد. از آنــجا که کـار با هر وسیـله ای نیاز به آمـوزش دارد، در زیر سخنی از کـارل الزنر مدیر عامل شرکت ویکتورینوکس در رابطه با ایـن ابزار ها را نقـل کرده ایم و در ادامــه به آموزش یکی از کاربرد های این چاقو پرداخته ایم:

دوستان و همراهان عزیز 130 سال پیش جد من اولین ابزار چندکاره ویکتورینوکس را تولید کرد. در آن روزها کسی حتی تصورش را هم نمی‌کرد که این شروع یک تاریخ هیجان‌انگیز باشد. امروزه زمینه فعالیت محصولات ویکتورینوکس علاوه بر چاقو و ابزار چندکاره شامل ساعت، ادوات سفر، لباس و عطریات می‌باشد که با این طیف گسترده محصولات همواره یک همراه قابل ‌اعتماد در تمام مراحل زندگی است. امروزه ابزار چندکاره در سراسر دنیا شناخته ‌شده است. هرکجا سفر می‌کنم مردم خـنـدانـی را مـی‌بیـنـم کـه بـا افتــخــار ابـزار چـنـدکـاره خــود را نـشــان مـی‌دهـنـد و خاطره‌ای از آن برایم بازگو می‌کنند و من قدردان این علاقه و احساسی هستم که مـردم نـشـان مـی‌دهـند. بـه پـاس ایـن قــدردانی در سـال 2012 هـمـکـاری نـزدیــکی بـا فلیکس ایملر (Felix Immler) آغاز کردیم تا نحوه کار با ابزارهای چندکاره و استفاده آن در طبیعت را به شما و فرزندانتان آموزش دهیم و امیدوارم لحظات خوشی با طبیعت و ویکتورینوکس در کنار خانواده داشته باشید.

 

 

 

فلیکس ایملر (Felix Immler) در شـهر St.Gallen کشور سوئیس به دنیا آمد. Felix مددکار اجتماعی است که در رشـته محیـط‌زیست تحصـیل کـرده و در حـال حاضر در زمینه آموزش نحوه استفاده و نگهداری ابزار چندکاره به کودکان با ویکتورینوکس همکاری می‌کند. همچنین او یکی از مبتکران و مدیر پروژه ماجراجویی در جنگل Buchhorn ؛که در نزدیکی دریاچه Constance قرار دارد، است. همچنین فلیکس در رشته‌های آهنگری، ساخت آسیاب، درست کردن آتش در طبیعت و ساخت ابزارهای چوبی به روش سنتی و ... تخصص دارد. کتاب Crafting with pocket knifes که توسط او نوشته شده است، به آموزش کاربرد های ویکتورینوکس می پردازد که در مجله اینترنتی کیش بهین، کاربرد هایی از ابزار های چند کاره ویکتورینوکس به شما آموزش داده خواهد شد.

 

 

اشتیاق به ابزارهای چندکاره

ابزارهای چندکاره برای کودکان بسیار جذاب است. زمانی که من کودک بودم، علاقه و اشتیاق به این چاقوها هیچ‌وقت مرا رها نمی‌کرد. برای هزاران سال چاقو اصلی‌ترین ابزار برای شکل دادن به چوب بوده است. از دوران پارینه‌سنگی، از سنگ و استخوان برای ساخت ابزار تیز برای شکار، فراهم کردن غذا، سلاح و یا لوازم مورد نیاز روزمره استفاده می‌کردند.

 

             

 

زمانی که بحث نجات در طبیعت مطرح می‌شود، چاقو یک وسیله واجب به شمار می‌رود. امروزه مهم‌ترین مسئله این است که چطور با چاقو کار کنند و چگونه ابزار جدیدی بسازند. زمانی که کار با چاقو  را به کودکان آموزش مـی‌دهیم، مسئـله حائز اهمـیت این است که قوانین استـفاده ایمن از چاقو را در جای مناسب به آن ها توضیح دهیم. با این‌حال که خطر جـراحت وجود دارد، اما بسیار مهم اسـت که به کودکـان اجازه دهیم تا استفاده از چـاقو و دیگر  ابزار را تجربه کنـند. حمل ابزار چندکـاره به آن ها این اجـازه را مـی‌دهد که با جنـس و بافت مواد آشنا شـوند. این کار کمک بسیار زیادی به رشد خلاقیـت بـرای سـاخت اشیاء خواهد کرد. اما درعین‌حال بسیار ضروری است که کودکان قوانین ایمنی را بدانند و آن ها را رعایت کنند. البته همان‌طور که شـما برای یادگرفتـن دوچرخه‌سـواری زمین خواهید خورد، برای یادگرفتن کار با ابزار چندکاره نیز حتماً یک‌بار دست خود را خواهید برید. پس حتماً جعبه کمک‌های اولیه همراه خود داشته باشید.

 

MY FIRST VICTORINOX 

ابزار چندکاره‌ای که برای کودکان طراحی ‌شده و نوک آن برای جلوگیری از ایجاد زخم‌های عمیق گرد است. اما یک تیغه‌ آن به ‌اندازه همه چاقوهای ویکتورینوکس تیز است که برای ایجاد شکل روی چوب بسیار مناسب است. مهم‌ترین ابزاری که در ابزارهای چندکاره برای کار با چوب از آن استفاده خواهید کرد :
1- چاقو تیغه بزرگ                                                                                                           
2- چاقو تیغه کوچک
3- اره چوب‌بر
4- درفش
برای افرادی که به‌تازگی کار با ابزار چندکاره ویکتورینوکس را آغاز کرده‌اند، این 4 ابزار کافی خواهد بود.

 

 

 

باز و بسته کردن تیغه

راه‌های متعددی برای باز و بسته کردن تیغه وجود دارد. فردی که آموزش دیده باشد و به دفعات از آن استـفاده کرده باشد، بدون فکر کردن به راحتی آن را باز و بسته خواهد کرد. اما اولین قدم برای کودکانی که می‌خواهند با این ابزار کار کنند، این است که برای کاهش خطـرات احتمالی، باز و بسته کـردن آن را تمرین کنند.
1- ابزار را در امـتداد شصـت خود قـرار داده و با چهار انگشـت خود مطابق تصویر آن را در جای خود ثابت نگه دارید.
2- ابزار را با فاصله از بدن خود نگه داشته و با استفاده از شیار روی تیغه، آن را بیرون بکشید.
3- در ایـن مرحله چاقو کـه به طور کامل باز شـده، در جای خود قفل می‌شود و شما صدای این قفل شدن را خواهید شنید.
اگر زمانی که تیغه‌ چاقو بسته بود احساس کردید سخت باز می‌شود، یک سکه یا یک فلز را در شیار تیغه قرار دهید و با کمک آن تیغه را باز کنید.   

 

       

       

 

بستن تیغه

4- برای بستن تیغه ابزار را همانند زمان باز کردن آن به دست گرفته و قسمت پشت تیغه را با انگشت اشاره و انگشت شصت گرفته و به سمت داخل خم کنید. اما توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان تیغه را تا زمانی که کاملاً بسته شود، رها نکنید. در حین این کار توجه داشته باشید انگشتتان در مسیر تیغه قرار نگیرد.
اگر تیغه به سختی حرکت می‌کند، از یک جسم سخت مانند تنه درخت برای بستن آن استفاده کنید و تیغه را به آن فشار دهید تا به طور کامل بسته شود.